Hva er egentlig en #hashtag og når startet dette fenomenet?

Det er utrolig mange som skriver at det er Twitter som "oppfant" hashtag-en (skrevet med dette symbolet #), men dette stemmer ikke. For det første skal det sies at det var Twitter-brukerne som selv tok i bruk hashtagen, som igjen Twitter (og senere Instagram og sist Facebook) så verdien av. Men, hashtag-en kom nok lenge før dette.

Husker du mIRC?
mIRC er en chatteplattform som vell må sies at hadde sin storhetstid på slutten av nittitallet, men som fortsatt brukes den dag idag. Her logger du deg inn, velger et nick/brukernavn og treffer på andre påloggede personer. mIRC kan sammenlignes med MSN og Skype, bare at på mIRC kan du chatte med alle, ikke bare de du legger til med e-post. For å finne frem til andre personer du kjenner, eller grupperinger med personer som er fra samme plass, land, deler en hobby eller lignende, så bruker en hashtag-en. For eksempel kunne du gå inn på gruppen #Tromsø hvor du traff andre personer fra Tromsø, eller med en interesse for Tromsø. Gruppene kunne også vært #Stavanger, #Norge, #Anime eller #Football.
Jeg fant et bilde av mIRC in action (se under) hvor vedkommende med nick/brukernavn Arwin deltar i ulike grupper (se # til venstre), og på bildet deltar i gruppen #Family_chat.

Hashtag eller Emneknagg som er det Norske ordet
På samme måte fungerer Hashtag-en idag. Når du har tatt et bilde, så legger du på en/flere hashtag som kategoriserer bildet. Altså, har du tatt bildet fra en Rosenborg-kamp, kanskje du bruker Hashtag #Rosenborg og #fotball, mens om bildet er av noen som smiler og har det gøy kanskje det er #fun #smiling #laughing eller de norske ordene du bruker. Nå skal det sies at det er EKSTREMT mange som tar litt fyr når det gjelder å legge på antall slike, en bør holde det relevant.

Hvordan kan du som bedrift/privatperson utnytte dette?
På samme måte som med mIRC kan du på Twitter, Instgram og/eller Facebook filtrere alle bildene/tekstene ved å søke på ulike hashtag-er/temaer. Er du interessert i mote, er det kanskje #mote/#fashion du bør søke på. Er du stor tilhenger av et klesmerke, dyr, og/eller en kjendis kanskje du bør søke på #mooseontheloose, #hund eller #rihanna. Det er umulig å styre hvilke hashtag-er brukerne av Twitter, Instagram og Facebook benytter seg av. Og selv om du ikke er på noen av disse plattformene vil fortsatt brukere kunne legge ut bilder/tekster om deg/dere. Det er derfor fordelaktig om du som bedrift er der å ser hva som blir skrevet om deg. Det kan være positive som negative ting, men er kanskje først og fremst bra å kunne være der å svare på spørsmål, kritikk og/eller motta ros fra kunder.
En annen mulighet, og som er veldig vanlig, er om du skal avholde en konsert, et arrangement eller lignende å lage egne hashtag-er til nettopp dette eventet. På denne måten kan de som ikke er der se hva andre skriver og tar bilder av fra happeningen, du som bedrift/happening vil få tilgang til en masse bilder OG brukerne reklamerer for deg og ditt event. Et eksempel er NRK, som er veldig gode på dette, og som for eksempel nå bruker #nrksommer på sin nye sommerturne. I skrivende stund er det lagt ut 27.253 bilder med denne hashtag-en der!

Under ulike hashtag-er kan det være mye rart da det som skrevet ikke går ann å styre hvem og når en bruker de ulike tag-ene. Det er for eksempel en hund med navn Moose on the Loose som ofte bruker "min" hashtag, han sier sikkert det samme om meg. Det kommer også, naturligvis, flere bilder av elg, både i villmarken, på veggen som på fatet om du søker på #mooseontheloose".

Personlig mener jeg at en bedrift bør som et minimum ha en konto på Twitter, Instagram og Facebook og like/kommentere det som blir skrevet om en selv. Det trenger ikke å ta så lang tid, men er en bra måte å følge med på og raskt kunne svare/kommentere på ting som blir sagt om en i sosiale medier. Så, lag deg en konto på Twitter, Instagram og Facebook og se hva andre har skrevet/lagt ut om dere.

Hvordan søke på hashtag-er på Instagram?
For å søke på de ulike hashtag-ene trykk på stjernen ved siden av kameraet (se bildet over), trykk på feltet Søk etter brukere og hashtager, skriv inn bedriftens navn/søkeord, velg Hashtager og trykk Søk nederst til høyre.
TIPS! Har du flere navn kan det være bra å gjøre flere søk. Eksempelvis søker jeg alltid på #Moose, #Mooseontheloose og #justmoosing

Hvordan søke på hashtag-er på Twitter?
Inne på Twitter har de en egen #-knapp merket med Oppdag som du trykker på. Deretter Skriv inn #hashtag eller nøkkelord, skriv inn bedriftens navn/søkeord, og velg søk.
TIPS! Har du flere navn kan det være bra å gjøre flere søk. Eksempelvis søker jeg alltid på #Moose, #Mooseontheloose og #justmoosing