20 Logoer på sitt værste

Jeg har tidligere skrevet om det å velge navn til bedriften. Et annet nesten like viktig aspekt er valg av logo. Jeg har kommet over svært mange uheldige logovalg som jeg tenker illustrerer viktigheten med valg av logo veldig bra.
Vi er omringet av logoer, men tenker kanskje ikke hele tiden over hva det er vi egentlig ser? Og hva tenker andre på når de ser vår logo. Kanskje ikke bare de som er fra samme land, men hva med andre kulturer og på andre språk?
Jeg startet med å google litt og fant utrolig mange logotabber, så har laget en liste over 20 av de værste. Nå er det ikke alle logoene jeg vet om er brukt, eller noen som har hatt det moro, men alikevell illustrerer de hvor mye, selv små ting kan gjøre med logoen.
Jeg skal være den første til å innrømme at på enkelte må du tenke litt koffert, men enkelte lar deg ikke velge engang. Det er kanskje noe koffert over disse logoene, men håper du bærer med meg fordet om.

Catholic Church`s Archdiocesan Youth Commission
Dette er en ganske uheldig logo fra den katolske kirken. En logo som i utgangspunktet er ganske uskyldig kan fort få andre konsekvenser.
Er usikker på om det stemmer, men har lest at den vant en pris fra "Art Directors Club of Los Angeles". Får håpe det var komiprisen eller noe sånn.


Instituto de estudos orientais
Det som egentlig er et hus forran en rød sol - kan også se ut som noe helt annet....


Arlington Pediatric Center
Dette blir også bare så feil.
"APC’s mission is to provide a Medical Home offering family-centered care in a culturally-sensitive environment for children birth through 18 years of age (..). -http://www.arlpedcen.org/".


Kostelecké Uzeniny
Den Tsjekkiske pølsemakeren er glad i pølser...


Office of Gouvernment Commerce - OGC
Selv med kun tre bokstaver kan det gå feil, men ikke før du snur logoen 90grader.


Locum AB
Locum er en av Sveriges støste eiendomsforvaltere - her er en avisannonse hvor de ønsker deg god jul og godt nytt år. Det burde ikke være mulig....


MONT-SAT
Det polske antenne- og satelitt-tv-selskapet som får antenna til å stå....

 

A-Style
Denne logoen viser hvor mye et par ekstra prikker kan gjøre med en A. Skal sies at disse har laget logoen med vilje, og om du Googler "A-Style" så ser du hvor fantastisk mye PR de har fått av logovalget sitt også. Så kanskje en genistrek?
"The idea came from a sentence that had been read by chance in which the letter “i" was next to a capital "A". There was a spontaneous association: it looked like a dog (obviously!). By adding a second dot, the dog's owner appeared, but there was still something missing. And after a few adjustments it all became clear - two people in a romantic embrace. -www.a-stylestore.com"


Tre Verk Stedet A S
Det er mye som er feil her. For det første heter det Treverkstedet, men la gå. Dette ser da også ut som en/ei som ligger på bakken med en fot opp med noe i baken? Ja, det er bare en gammel trehøvel, men så feil kan det bli.

 

Kudawara Pharmacy
Japanerne vet hvordan de kan hjelpe deg...

Haribo - Maoman
Har aldri tenkt på det før....idag...


The Computer Doctors
Musa kan også se ut som en... Kanskje en potensiell samarbeidspartner burde være Locum?

Bureau of Health Promotion, Department of Health (Taiwan)
Usikker på hvordan man skal tolke denne logoen, men....

London OL 2012
En logo som fikk mye pepper var London OL sin logo. Det er kanskje at man blir overkreativ, men man tenker det man tenker. Her er i alleall Lisa og Bart Simson dukket opp...

KidsExchange
Utrolig dårlig valg av font. Eller hadde de bare hadd en stor E, eller mellomrom mellom S-en og E-en, men i stedet....



Clinica Dental
Nok en "uskyldig logo" som bare blir helt feil...

Junior Jazz Dance Classes
Denne så jeg ikke til å begynne med, men om du ser for deg at begge hodene og hendene danner en dames bryster, og resten kroppen så...

Megaflicks
Helt utrolig hva feil font-valg kan gjøre med logoen din.


Vermont Pure Maple Syrup
Kjenner jeg fikk spesielt løst på lønnesirup...

Jelly Belly - Sports Beans
Svært så sporty man kan bli av litt Jelly Beans...
Da håper jeg dere har skjønt poenget over hvor galt det kan gå - selv med gode intensjoner. 

Så moralen må da være - skriv ut logoen, snu den rundt, viser den noe annet da? Vis den til andre og be de komme med tilbakemeldinger på; 
Hva heter bedriften? (om navnet står på)
Hva er det de ser?
Hva tenker de på når de ser den? Får de assosiasjoer - i såfall av hva?

Det kan også være en ide og sjekke hva logoen/navnet betyr på en del andre språk også. Om du har planer om å ekspandere om flere år, sjekk idag, så slipper du overraskelsen når du kommer dit. Skjønner godt om du ikke orker å sjekke alle språkene, men sjekk de største og/eller språkene i de landene hvor du eventuelt tenker å lansere. Det er mange som ikke gjorde hjemmeleksen sin her heller. For eksempler Honda, da de skulle lansere bilen Honda Fitta i Norge og Sverige. Nå heter den Honda Jazz.

Har du andre eksempler?