"Dette nummeret er stengt for innkommende samtaler"

Igår da jeg var på jobb ble oppringt av nummeret 479 64 868. I løpet av et minutt ringte de to ganger. Jeg tenkte derfor at det måtte være noe som hastet (med en blanding av nysjerrighet), så jeg snek meg på bakrommet for å ta den, men rakk det akkurat ikke. Så jeg prøvde å ringe tilbake. "Dette nummeret er stengt for innkommende samtaler", sa det i andre enden...

Dette var bare en selger, men dette var alt jeg fikk vite. Ingenting som sier hvem det er som hadde ringt, eller noe som helst. Det kunne jo være at jeg var interessert, men ikke hadde muligheten til å ta telefonen akkurat da. Det er nok mest nysjerrigheten min som snakker nå, for jeg er nok ikke interessert, men prinsippet mener jeg er det samme. Er det virkelig slik vi som bedrifter ønsker å opptre?

For å trekke en paralell, så får jeg daglig e-poster fra firmaer, som jeg for det første aldri har bedt om å sende meg noe som helst, men fra e-postadresser som ikke_svar@bedrift.no/noreply@company.com. Er det sånn at bedriftene IKKE ønsker å prate med oss kunder? For, i det jeg ønsker å ta kontakt, ønsker å slå til på et av tilbudene i e-posten eller uansett, så krever disse bedriftene at jeg som kunde skal gå inn å finne deres kontaktinformasjon på annen måte - i stedet for å "legge den i hendene på meg".  Her mister bedrifter MANGE potensielle kunder. Vi snakker om å være sosiale bedrifter, derfor er vi gjerne både på Facebook, Twitter, Blogg, Instagram og så videre, men å ønske å svare deg på en e-post og telefon - DET gidder vi ikke.

Så, hvorfor skal vi tenke på dette? Vell, tenk på nettsiden din eller bedriften sin. Avhengig av hva du leverer, så er det viktig at kunden har det LETT tilgjengelig. Om det er en nettbutikk, så må det være LETT å kjøpe billetter, varer eller lignende. Er det derimot telefonnummeret ditt kundene ønsker, så bør dette også være lett tilgjengelig. Tenk litt på det man ofte omtaler som kundereisen. Hvordan er det å være kunde på min/vår side?
Det første du må gjøre er å bestemme Hva er målet? Er det at kunden skal kjøpe noe - altså et salg? Er det at kunden skal kunne reservere er bord? Finne vårt telefonnummer? Vår addresse? Eller lignende?
Når du vet målet, så bør du be noen om å prøve å gjøre dette - om du er en nett butikk, be de om for eksempel å kjøpe et spesifikt produkt. Dette skal gjøres mens du ser på. OBSERVER! Om du har kunder i alle aldre, bør du gjøre denne testen på ulike kunder, med ulik alder og kjønn. Så er det viktige å få med seg - Får de det lett til, eller sliter de? Hvor sliter de? Personen/personene du ber gjøre dette burde være noen som er i din typiske kjøpegruppe.  For om de sliter er sannsynligheten for at mange andre vil gjør det samme stor. Du vil bli overrasket over hvor små ting som vil gjøre ting svært mye lettere.
For de som ikke enda har en nettbutikk eller en nettside, men holder på å lage en, så er det å gjøre slike tester før en skal lansere siden svært givende og en lett måte å få teste siden sin på.

Har dere prøvd ut lignede på deres hjemmeside? Hva ble resultatet?

Previous
Previous

Et herlig eksempel på kreativitet som gir avisplass

Next
Next

Hva skal bedriften hete?