Hvordan lage en markedsføringsplan?

MARKEDSFØRINGSPLAN
Når man ønsker å markedsføre noe, er det viktig å lage en markedsføringsplan. Markedsføringsplanen er en oversikt over hva som skal gjøres og når det skal gjennomføres.  Den bør gi en god oversikt over hvordan det neste året ser ut med hensyn til markedsføring.

Hvordan lage en markedsføringsplan?
Skriv først opp alle månedene bortover på et ark, et excell-ark eller lignende. Videre fører man opp hendelser det kommende året, som kan være aktuell å knytte opp mot markedsføring av ditt produkt.  Eksempler på dette kan være aktivitet knyttet opp mot høytider som påske og jul eller arrangementer som fotball-VM og OL. Det kan også være en/flere egne kampanjer, salg eller lignende. Målet er å skape seg en oversikt.

Etterpå går man dypere inn på de ulike aktivitetene og ser på hvor lenge man ønsker å promotere de ulike. Kanskje skal man gjennomføre en sommerkampanje (8-13.juni), men ønsker også å promotere denne en uke i forkant(1-7juni). Man lager da en strek over de to ukene(1-13juni). Det samme gjør man for alle de ulike aktivitetene man har skrevet opp.

Videre skriver man nedover på arket de ulike markedsføringskanalene man bruker. Dette kan være ulike sosiale medier, avisreklame, TV, reklame, blogg-post, avisreportasjer og lignende.

Om vi ser på sommerkamanjen som vi fant ut skulle vare i to uker, så ønsker vi å poste noe på vår Facebook-side fire ganger (mandag og lørdag, mandag og torsdag). Vi ønsker avisreklame i vg på mandag 8.juni og dagbladet onsdag 10juni. Vi skal sende nyhetsbrev søndagen i forkant av kampanjen. Og så skal vi kjøre en Instagram-konkurranse mandag-fredag under kampanjen under emneknaggen #sommerkampanje. Det samme gjør man på alle de ulike aktivitetene.

Ser du da på ditt skjema over hele året vil en kanskje se at det er noen/flere ”hull”, eller tider hvor det ikke skjer noe større. Her er det viktig å fylle inn med markedsføring. Dette kan for eksempel være reklame om nye produkter som er kommet inn, rabatter, men kan også varemerkebygging. Det kan være å poste noe for å få ut varemerket ditt, kanskje kjøre en konkurranse og lignende?

Det man kan gjøre for å gjøre det lettere for seg selv, er å lage ulike ”spalter”. Det vil si at man for eksempel hver torsdag viser bilder fra fortiden (Throwback Thursday #tbt), kanskje man hver mandag gjør noe eller at man annen hver uke poster et av bildene som er kommet på Instagram fra fans/kunder eller annet. Her er det bare kreativiteten som setter en stopper. Grunnen til at det er bra med slike ”spalter” er at man slipper å hele tiden være på jakt etter nye poster, hva skal vi skrive nå? Det blir lettere å skape innhold. Det er også verdt å merke seg at selv om at det er en pågående kampanje, er det fult mulig og også ha sine faste spalter.

Det er viktig at man ikke bare sender ut reklame om produkter, salg eller lignende, men at man også byr litt på seg selv. Viser hva som er ”bak fasaden”. Vis bilder av de ansatte. Vis bilder av kunder som er fornøyd. Vis når noen gjør noe bra, men også når noen har gjort noe dumt. Vær menneskelig.

Når det kommer til sosiale medier er det veldig vanlig å fokusere på likes. Fokuser heller på innhold, det er dette som vil gi deg likes.

Det siste punktet for å fullføre markedsføringsplanen din trenger ikke å gjøres allerede nå, men må gjøres i forkant av de ulike aktivitetene slik at de er gjennomtenkt. Du har tidligere skrevet når og hvor du skal poste/skrive i løpet av en kampanje, men nå skal du også tenke igjennom hva du skal poste/skrive. Så om du lager en ny linje som du markerer som ”notater”. Her skal du skrive hva du tenker å poste på Facebook, hva du skal fokusere på i reklamene i avisen, hva som skal komme frem i nyhetsbrevet eller hvilken konkurranse du skal ha på Instagram og så videre.
Til slutt lager du en siste linje merket ”mål”. Her skal du skrive hva som er målet ditt for den/de ulike aktivitetene. Er det økt salg generelt, eller av et enkelt produkt? Flere likes på Facebook? Dette gjør du slik at du under veis kan se om du når målene dine. (Les mer om dette lengre ned under ROMI.)

Når markedsføringsplanen er ferdig, vil man hele tiden kunne se hva som skal gjøres når og hva som må lages når. Dette er ikke skrevet i stein, det kan gjøres om. Kanskje er det noe av det du har satt opp som ikke fungerer, da er det fult mulig å endre dette. Men, tørr å feile. Du vil nok få noen overraskelser, positive som negative. Men da gjør du bare mer av det som fungerte og mindre av det som ikke fungerte.

ROMI – Return on marketing investment
Noe av det viktigste når man markedsfører er å analysere hvordan markedsføringsaktiviteten har gått. Man har ulike mål med markedsføring, det kan være høyere salg, salg av enkeltprodukter, flere likes/fans på Facebook, flere e-postadresser til nyhetsbrevslister og lignende.

Det er derfor viktig å først bestemme ”Hva er målet med denne markedsføringkampanjen/aktiviteten?”. Om det er økt salg, så må man lage en markedsføring rettet mot dette målet. Sett at du bruker 1.000kr på markedsføringen og får et økt salg på 2.000kr har du en avkastning på 1.000kr(Return on marketing investment - ROMI). Da er det naturlig å tenke at om du bruker 10.000kr på samme markedsføring, så vil du kunne forvente økt salg på 20.000kr med samme ROMI-rate. Hadde du derimot brukt 1.000kr og økt salget med 500kr vil det si at du du tapte 500kr på den aktiviteten. Da bør du kanskje gjøre noe annet neste gang.
På samme måte om målet for din markedsføring er å få flere fans på Facebook, så viser det seg at 1.000kr i markedsføring har gitt deg 100 nye fans, det vil si 10kr per nye fan. Om det er en pris du er fornøyd med kan det være smart å øke markedsføringen å forvente en lik pris per nye fan. Har du derimot fått for få nye fans med like mye penger brukt, bør du prøve noe annet.

20 Logoer på sitt værste

Jeg har tidligere skrevet om det å velge navn til bedriften. Et annet nesten like viktig aspekt er valg av logo. Jeg har kommet over svært mange uheldige logovalg som jeg tenker illustrerer viktigheten med valg av logo veldig bra.
Vi er omringet av logoer, men tenker kanskje ikke hele tiden over hva det er vi egentlig ser? Og hva tenker andre på når de ser vår logo. Kanskje ikke bare de som er fra samme land, men hva med andre kulturer og på andre språk?
Jeg startet med å google litt og fant utrolig mange logotabber, så har laget en liste over 20 av de værste. Nå er det ikke alle logoene jeg vet om er brukt, eller noen som har hatt det moro, men alikevell illustrerer de hvor mye, selv små ting kan gjøre med logoen.
Jeg skal være den første til å innrømme at på enkelte må du tenke litt koffert, men enkelte lar deg ikke velge engang. Det er kanskje noe koffert over disse logoene, men håper du bærer med meg fordet om.

Catholic Church`s Archdiocesan Youth Commission
Dette er en ganske uheldig logo fra den katolske kirken. En logo som i utgangspunktet er ganske uskyldig kan fort få andre konsekvenser.
Er usikker på om det stemmer, men har lest at den vant en pris fra "Art Directors Club of Los Angeles". Får håpe det var komiprisen eller noe sånn.


Instituto de estudos orientais
Det som egentlig er et hus forran en rød sol - kan også se ut som noe helt annet....


Arlington Pediatric Center
Dette blir også bare så feil.
"APC’s mission is to provide a Medical Home offering family-centered care in a culturally-sensitive environment for children birth through 18 years of age (..). -http://www.arlpedcen.org/".


Kostelecké Uzeniny
Den Tsjekkiske pølsemakeren er glad i pølser...


Office of Gouvernment Commerce - OGC
Selv med kun tre bokstaver kan det gå feil, men ikke før du snur logoen 90grader.


Locum AB
Locum er en av Sveriges støste eiendomsforvaltere - her er en avisannonse hvor de ønsker deg god jul og godt nytt år. Det burde ikke være mulig....


MONT-SAT
Det polske antenne- og satelitt-tv-selskapet som får antenna til å stå....

 

A-Style
Denne logoen viser hvor mye et par ekstra prikker kan gjøre med en A. Skal sies at disse har laget logoen med vilje, og om du Googler "A-Style" så ser du hvor fantastisk mye PR de har fått av logovalget sitt også. Så kanskje en genistrek?
"The idea came from a sentence that had been read by chance in which the letter “i" was next to a capital "A". There was a spontaneous association: it looked like a dog (obviously!). By adding a second dot, the dog's owner appeared, but there was still something missing. And after a few adjustments it all became clear - two people in a romantic embrace. -www.a-stylestore.com"


Tre Verk Stedet A S
Det er mye som er feil her. For det første heter det Treverkstedet, men la gå. Dette ser da også ut som en/ei som ligger på bakken med en fot opp med noe i baken? Ja, det er bare en gammel trehøvel, men så feil kan det bli.

 

Kudawara Pharmacy
Japanerne vet hvordan de kan hjelpe deg...

Haribo - Maoman
Har aldri tenkt på det før....idag...


The Computer Doctors
Musa kan også se ut som en... Kanskje en potensiell samarbeidspartner burde være Locum?

Bureau of Health Promotion, Department of Health (Taiwan)
Usikker på hvordan man skal tolke denne logoen, men....

London OL 2012
En logo som fikk mye pepper var London OL sin logo. Det er kanskje at man blir overkreativ, men man tenker det man tenker. Her er i alleall Lisa og Bart Simson dukket opp...

KidsExchange
Utrolig dårlig valg av font. Eller hadde de bare hadd en stor E, eller mellomrom mellom S-en og E-en, men i stedet....



Clinica Dental
Nok en "uskyldig logo" som bare blir helt feil...

Junior Jazz Dance Classes
Denne så jeg ikke til å begynne med, men om du ser for deg at begge hodene og hendene danner en dames bryster, og resten kroppen så...

Megaflicks
Helt utrolig hva feil font-valg kan gjøre med logoen din.


Vermont Pure Maple Syrup
Kjenner jeg fikk spesielt løst på lønnesirup...

Jelly Belly - Sports Beans
Svært så sporty man kan bli av litt Jelly Beans...
Da håper jeg dere har skjønt poenget over hvor galt det kan gå - selv med gode intensjoner. 

Så moralen må da være - skriv ut logoen, snu den rundt, viser den noe annet da? Vis den til andre og be de komme med tilbakemeldinger på; 
Hva heter bedriften? (om navnet står på)
Hva er det de ser?
Hva tenker de på når de ser den? Får de assosiasjoer - i såfall av hva?

Det kan også være en ide og sjekke hva logoen/navnet betyr på en del andre språk også. Om du har planer om å ekspandere om flere år, sjekk idag, så slipper du overraskelsen når du kommer dit. Skjønner godt om du ikke orker å sjekke alle språkene, men sjekk de største og/eller språkene i de landene hvor du eventuelt tenker å lansere. Det er mange som ikke gjorde hjemmeleksen sin her heller. For eksempler Honda, da de skulle lansere bilen Honda Fitta i Norge og Sverige. Nå heter den Honda Jazz.

Har du andre eksempler?

HBO: "Game of Thrones" piracy is a compliment

For noen år siden skreiv jeg litt om Musikk- og filmindustiens pengebruk på hvordan ta "piratene". Denne ble blant mine mest leste og den er minst like aktuell idag som før.

Musikk- og filmindustrien har brukt millioner (milliarder?) av doller på å ta "piratene" som kopierer og deler både musikk og filmer. Er virkelig dette den riktige måten å bruke pengene på? Piratkopiering er kommet for å bli. Når man vet det, bør man ikke heller fokusere på "hvordan kan vi tjene penger på dette?".

Er det ikke rart å tenke på at mens musikk- og filmindustrien bruke haugevis av penger på å ta piratene, så sitter piratene selv (eksempelvis thepiratbay.se) og høster inn annonsepenger på sidene sine. Dette er penger filmselskapene selv kunne tjent, og/eller annonseplasser de selv kunne brukt for å frontet sine nye eller kommende filmer/musikk for hype egne produkter. De siste årene er det kommet opp flere streamingtjenester som musikktjenestene Wimp og Spotify samt filmstreamingtjenestene Voddler og Netflix - DISSE har skjønt hva det handler om.

For en stund siden leste jeg en artikkel hvor HBOs programdirektør Michael Lombardo sier om all den ulovlige nedlastningen av Game of Thrones (som sies å være den mest ulovlige nedlastede TV-serie i 2012);

I probably shouldn’t be saying this, but it is a compliment of sorts. The demand is there. And it certainly didn’t negatively impact the DVD sales. [Piracy is] something that comes along with having a wildly successful show on a subscription network.

En av Lombardo sine største bekymringer er kvaliteten på nedlastningene da "the Thrones team takes pride in lavishly producing the show."

Så da spør jeg med selv; hvorfor lager ikke HBO en egen plass hvor man kan laste ned FULLKVALITET av serien? En plass der DE kan tjene penger på reklame og/eller reklamere for nye og gamle serier.
Da jeg så en nedlastet versjon av første episode fra femtesessongen med The Big Bang Theory poppet det plutselig en Twitter-melding (se bildet under). Er ikke det en fantastisk ide?

Er ikke dette en bra måte å få seere (også de som ser på nedlastede filer) til å interessere seg for serien også utenfor selve serien. På samme måte som enkelte kanaler reklamere for hva som kommer etterpå, eller med nedtelling til en storsatsning. Hva om dette var et spesialtilbud på en av Sheldon sine mange kule t-skjorter, eller en spesialeffekt fra Game of Thrones? Når 4,3 millioner lastet ned sessongfinalen av Game of Thrones sin andre sessong - hva er oddsen for at INGEN av de ville kjøpt en effekt? Det er HER pengene ligger, mener JEG!

I stedet for å prøve og ta piratene - aksepter at de er kommet for å bli. Fokuser heller på alternative måter å tjene penger på selv!

Hvordan aktivere samtale venter på din iPhone?

Jeg har akkurat skiftet abonnement på min iPhone, og ikke tenkt på at jeg da må ordne innstillingene på nytt, eksempelvis sånn som samtale venter. Det er utrolig lett - når du vet hvordan det gjøres.

Samtale venter er en funksjon som gjør at du kan se om noen ringer deg mens du er i en annen samtale. Du kan da velge å bytte mellom samtalene, eller til og med koble de sammen om du ønsker å prate med to stykker samtidig.

For å aktivere samtale venter på din iPhone;
- Gå på innstillinger
- Gå på telefon
- Klikk på samtale venter og aktiver denne.

Gjør det samme for å deaktivere samtale venter funksjonen.

Når det ringer noen, så kan du trykke på knappen nederst til venstre for å koble sammen de to samtalene. Trykker du på "byttknappen" i midten nederst kan du sjonglere mellom to samtaler.

Andreasnilsen.no-andreas-nilsen-samtaleventer-iphone.png

Et herlig eksempel på kreativitet som gir avisplass

Dette er et litt eldre eksempel, men synes det er verdt å få me seg alikevell.

Gründer Tromsø ble tatt for ulovlig alkoholreklame da de reklamerte for sin berømte vinkveld sammen med et bildet av et glass vin. Hva gjorde de så? Gründer Tromsø la seg skinnflate. Daglig leder var på sommerferie og sommervikaren hadde dessverre ikke helt klart for seg alle reglene.

-Vi ønsker ikke å tøye grensene for hvor forbudet mot alkoholreklame skal gå. Antakelig er bildet lagt ut av en overivrig sommervikar, mens daglig leder er på sommerferie, sier Nils Opsahl, Ansvarlig leder for Gründer Tromsø. -iTromso.no

Advokat Eskild Freibu forklarer at det er lov å annonsere med vinkveld, men at det da ikke er lov å legge ved et bilde av vin i glass.

Ikke lenge etter så kom det en ny meget kreavtiv reklameplakat fra Gründer Tromsø (se bildet under) der de hadde byttet ut rødvinen med melk. Et herlig påfunn som ga nok et medieoppslag i avisen.

Hadde du ikke hørt om at Gründer Tromsø har vinkveld hver Torsdag, så har i allefall iTromsø gjort det de kan med to "gratis reklame-annonser" i avisen. Herlig og kreativt!

Så hva kan vi lære av dette eksemplet?
Vell, først og fremst ha god nok opplæring på dine sommervikarer.
Men jeg ønsker spesielt å understreke at kreativitet ofte gir deg mye gratis. Tenk hvor mye det ville kostet å kjøpe to sider reklameplass i lokalavisen - her har Gründer Tromsø fått to - HELT GRATIS!

Har du andre lignende eksempler?

"Dette nummeret er stengt for innkommende samtaler"

Igår da jeg var på jobb ble oppringt av nummeret 479 64 868. I løpet av et minutt ringte de to ganger. Jeg tenkte derfor at det måtte være noe som hastet (med en blanding av nysjerrighet), så jeg snek meg på bakrommet for å ta den, men rakk det akkurat ikke. Så jeg prøvde å ringe tilbake. "Dette nummeret er stengt for innkommende samtaler", sa det i andre enden...

Dette var bare en selger, men dette var alt jeg fikk vite. Ingenting som sier hvem det er som hadde ringt, eller noe som helst. Det kunne jo være at jeg var interessert, men ikke hadde muligheten til å ta telefonen akkurat da. Det er nok mest nysjerrigheten min som snakker nå, for jeg er nok ikke interessert, men prinsippet mener jeg er det samme. Er det virkelig slik vi som bedrifter ønsker å opptre?

For å trekke en paralell, så får jeg daglig e-poster fra firmaer, som jeg for det første aldri har bedt om å sende meg noe som helst, men fra e-postadresser som ikke_svar@bedrift.no/noreply@company.com. Er det sånn at bedriftene IKKE ønsker å prate med oss kunder? For, i det jeg ønsker å ta kontakt, ønsker å slå til på et av tilbudene i e-posten eller uansett, så krever disse bedriftene at jeg som kunde skal gå inn å finne deres kontaktinformasjon på annen måte - i stedet for å "legge den i hendene på meg".  Her mister bedrifter MANGE potensielle kunder. Vi snakker om å være sosiale bedrifter, derfor er vi gjerne både på Facebook, Twitter, Blogg, Instagram og så videre, men å ønske å svare deg på en e-post og telefon - DET gidder vi ikke.

Så, hvorfor skal vi tenke på dette? Vell, tenk på nettsiden din eller bedriften sin. Avhengig av hva du leverer, så er det viktig at kunden har det LETT tilgjengelig. Om det er en nettbutikk, så må det være LETT å kjøpe billetter, varer eller lignende. Er det derimot telefonnummeret ditt kundene ønsker, så bør dette også være lett tilgjengelig. Tenk litt på det man ofte omtaler som kundereisen. Hvordan er det å være kunde på min/vår side?
Det første du må gjøre er å bestemme Hva er målet? Er det at kunden skal kjøpe noe - altså et salg? Er det at kunden skal kunne reservere er bord? Finne vårt telefonnummer? Vår addresse? Eller lignende?
Når du vet målet, så bør du be noen om å prøve å gjøre dette - om du er en nett butikk, be de om for eksempel å kjøpe et spesifikt produkt. Dette skal gjøres mens du ser på. OBSERVER! Om du har kunder i alle aldre, bør du gjøre denne testen på ulike kunder, med ulik alder og kjønn. Så er det viktige å få med seg - Får de det lett til, eller sliter de? Hvor sliter de? Personen/personene du ber gjøre dette burde være noen som er i din typiske kjøpegruppe.  For om de sliter er sannsynligheten for at mange andre vil gjør det samme stor. Du vil bli overrasket over hvor små ting som vil gjøre ting svært mye lettere.
For de som ikke enda har en nettbutikk eller en nettside, men holder på å lage en, så er det å gjøre slike tester før en skal lansere siden svært givende og en lett måte å få teste siden sin på.

Har dere prøvd ut lignede på deres hjemmeside? Hva ble resultatet?

Hva skal bedriften hete?

Når du skal starte en ny bedrift er et av de vanskeligste, og kanskje viktigste valgene; Hva skal bedriften hete? Det å finne et bra navn til bedriften din kan være alfa omega for om bedriften lykkes eller ikke.  Senest i helgen mottok jeg en epost fra noen som søkte tips angående nettopp dette. Det ga meg inspirasjon og lyst til å skrive et blogginnlegg om hva jeg synes er viktig når man skal navngi en bedrift. 

Det å velge et navn er ekstremt vanskelig, men jeg tenkte jeg skulle skrive litt om hva jeg mener en bør tenke når man holder på med denne prosessen.

1) Internasjonalt, nasjonalt eller lokalt?
Hvor er dine kunder? Og da tenker jeg ikke på idag, men om 10år - Hvor ønsker du å være da? Om svaret er at du ønsker å satse internasjonalt, bør du kanskje satse på et navn som fungerer/er på engelsk. På denne måten vil du, selv om du de første årene kun opererer lokalt og/eller nasjonalt, være klar for det internasjonale markedet når tiden er inne for det.
Om målgruppen er nasjonal, eller lokalt, ja, da vil det fungere fint og kanskje være bedre med et navn på norsk. Når det er sagt er det ingenting i vegen for å bruke et engelsk navn selv om du "bare" satser nasjonalt/lokalt.

2) Lett å huske
Vi har fått mye god tilbakemelding på navnet Moose on the Loose og en av grunnene til det er at navnet er veldig lett å huske. Har du hørt det èn gang, så husker du det. Om det ikke er ene alene nøkkelen til suksess, så er det i alle fall en god hjelp på vei. Jeg har selv vært borti bedrifter med navn som jeg fremdeles ikke husker til tross for at jeg har hørt de både fem og ti ganger. Så når jeg skal fortelle om disse og ikke engang husker hva de heter, da blir det vanskelig.

Det skal jo sies at det er flere merker som har klart å gjøre suksess til tross for at de bruke sitt eget språk. Et eksempel er det franske merket Le Coc Sportif, som for oss som ikke forstår fransk ikke betyr noen ting og heller er det ikke så lett å huske,  Jeg kan jo fortelle at det betyr "The athletic Rooster", eller atletisk hane. Så da gir kanskje logoen under også mer mening.

3) Google
Når man starter en bedrift vil mange av kundene dine finne deg via Google. Det er da smart å finne et navn som det kanskje ikke finnes mange like av fra før. Noen har kanskje fått med seg at Ernst & Young, offisielt skiftet navn til "EY" 1. juli. Firmaet sier de kjørte en bildesjekk på Google i forkant av navnebyttet, men de har kanskje gjort noe dårlig reaserch, for om søker på EY i google dukker det opp en rekke bilder fra navnebror "EY! Megateen" som viser en rekke halvnakne menn. Forhåpentligvis vil det nok ikke ta lang tid før Ernst & Youngs logoer vises på toppen av Google-søk, men for en oppstartsbedrifter kan det ta mange år.

For de som driver lokalt er det viktig å tenke på HVA det er du leverer? Om det er frisørtjenester, så vil bedriften vinne på å ha "frisør" som del av sitt navn. Det er kanskje ikke så spennende, MEN når noen søker på "Frisør Tromsø", så vil du naturlig havne langt opp hos Google. Det vil du nødvendigvis ikke om du heter Cheveux (hår på Fransk, takk Google Translate), men som kanskje (?) høres bedre ut.
Tenk over hva det vil være naturlig for en kunde å bruke som søkeord, når han søker etter dine tjenester. Har du en kjøreskole, så er det lurt om "kjøreskole" er en del av navnet.

Et lokalt eksempel som har hatt STOR suksess er Oslo Liftutleie. Bare med å høre navnet vet man HVA de leverer og HVOR man når de. Om du trenger en lift i Osloområdet, så ville du mest sannsynlig  brukt søkeordene Oslo Liftutleie", eller "Liftutleie Oslo". Et annet godt internasjonalt eksempel er boybandet A1 - de vil havne øverst på alle søk.

4) Er domenet ledig?
Når vi bestemte oss for å gå for Moose on the Loose viste det seg at domenet www.mooseontheloose.no var ledig, mens www.mooseontheloose.com var opptatt. Jeg kontaktet derfor eieren og de ønsket heldigvis å selge dette til meg. Prisen var dessverre $3000 (ca. 17.500kr) i stedet for 2-300kr som det kostet om domenet var ledige.
For bedrifter som satser nasjonalt eller lokalt, vil et .no-domenet være nok, mens har du internasjonale ambisjoner bør du også anskaffe .com-domenet. Ønsker du spesifikt å satse på enkelte land kan det være bra å kjøpe de lokale domenene også, eksempelvis .se (Sverige), .dk (Danmark) etc.

5) Varemerkebeskyttelse
Du har kanskje sett at enkelte merker har en ® eller et ™ på sin logo. Forskjellen er at de med ® er allerede registrert (se eksempel under på vår Moose on the Loose-logo), mens de med TM har sendt inn varemerkesøknad, men avventer svar. De med registrerte varemerker har enerett på å bruke dette navnet. Det er selvfølgelig også lurt å sjekke at det ikke finnes firma med samme navn som ditt.

Uten å gå for mye inn på lover og regler, så er det først og fremst fem hovedkategorier som avgjør om du kan få varemerkebeskyttelse på ditt navn og det handler i bunn og grunn om å ha en egenart (Distinctiveness) i navnet. I de tre første kategoriene under, kan du få varemerkebeskyttelse, så fremst ingen allerede har det, eller at ditt navn er for likt en annen bedrifts navn (confusingly similar). Kokka Kola ville nok ikke gått igjennom, selv om skrivemåten er ulik. I den fjerde kategorien vil du som regel ikke få noen beskyttelse, mens den siste kategorien omfatter bedrifter som har først fikk beskyttelse, men hvor det etter mye og feil bruk er blitt såpass kjent på andre grunnlag at de har trukket tilbake beskyttelsen. Se forklaring under.

De fem hovedkategoriene
1) Fantasifulle navn (Fanciful)
. Det betyr at du finner på et navn. For eksempel så betydde ikke Kodak noe før bedriften lagde navnet.
2) Vilkårlig navn (Arbitrary). Dette er vanlige navn, men som er brukt i en meningsløs kontekst. Et eksempel er "Apple" som har brukt et vanlig ord, men som betyr noe helt annet enn det som står i ordboken. Mobilselskapet "Chess" er et annet eksempel.
3) Tankevekkende navn (Suggestive). Et tankevekkende krever at forbrukerne må tenke litt før de kan si noe om det eksakte produktet eller bedriften. Citibank (finansielle tjenester), Jaguar (bil) og PlayBoy (magasin) er eksempler på velkjente tankevekkende varemerker. 
4) Beskrivende navn (Descriptive). Beskrivende navn er eksempelvis Salt i sammenheng med kjeks. Disse kan ikke registreres med mindre en kan vise til at egenarten er etablert etter mye bruk i markedet.
5) Generiske navn (Generic). Dette er merkevarenavn som originalt fikk varemerkebeskyttelse, men som har mistet den. Årsaken er at navnet ikke lengre brukes som varemerket var tenkt. Et eksempel er Photoshop som idag ofte brukes som et verb for å beskrive manipulasjon eller sammensetting av fotografier, og ikke bare programvaren PhotoShop.

Det er altså mye en bør tenke på før en velger bedriftens/produktets navn, men det kan vise seg å være vell verdt tiden en bruker i forkant.

Er det noe du føler jeg har glemt?

Hva er egentlig en #hashtag og når startet dette fenomenet?

Det er utrolig mange som skriver at det er Twitter som "oppfant" hashtag-en (skrevet med dette symbolet #), men dette stemmer ikke. For det første skal det sies at det var Twitter-brukerne som selv tok i bruk hashtagen, som igjen Twitter (og senere Instagram og sist Facebook) så verdien av. Men, hashtag-en kom nok lenge før dette.

Husker du mIRC?
mIRC er en chatteplattform som vell må sies at hadde sin storhetstid på slutten av nittitallet, men som fortsatt brukes den dag idag. Her logger du deg inn, velger et nick/brukernavn og treffer på andre påloggede personer. mIRC kan sammenlignes med MSN og Skype, bare at på mIRC kan du chatte med alle, ikke bare de du legger til med e-post. For å finne frem til andre personer du kjenner, eller grupperinger med personer som er fra samme plass, land, deler en hobby eller lignende, så bruker en hashtag-en. For eksempel kunne du gå inn på gruppen #Tromsø hvor du traff andre personer fra Tromsø, eller med en interesse for Tromsø. Gruppene kunne også vært #Stavanger, #Norge, #Anime eller #Football.
Jeg fant et bilde av mIRC in action (se under) hvor vedkommende med nick/brukernavn Arwin deltar i ulike grupper (se # til venstre), og på bildet deltar i gruppen #Family_chat.

Hashtag eller Emneknagg som er det Norske ordet
På samme måte fungerer Hashtag-en idag. Når du har tatt et bilde, så legger du på en/flere hashtag som kategoriserer bildet. Altså, har du tatt bildet fra en Rosenborg-kamp, kanskje du bruker Hashtag #Rosenborg og #fotball, mens om bildet er av noen som smiler og har det gøy kanskje det er #fun #smiling #laughing eller de norske ordene du bruker. Nå skal det sies at det er EKSTREMT mange som tar litt fyr når det gjelder å legge på antall slike, en bør holde det relevant.

Hvordan kan du som bedrift/privatperson utnytte dette?
På samme måte som med mIRC kan du på Twitter, Instgram og/eller Facebook filtrere alle bildene/tekstene ved å søke på ulike hashtag-er/temaer. Er du interessert i mote, er det kanskje #mote/#fashion du bør søke på. Er du stor tilhenger av et klesmerke, dyr, og/eller en kjendis kanskje du bør søke på #mooseontheloose, #hund eller #rihanna. Det er umulig å styre hvilke hashtag-er brukerne av Twitter, Instagram og Facebook benytter seg av. Og selv om du ikke er på noen av disse plattformene vil fortsatt brukere kunne legge ut bilder/tekster om deg/dere. Det er derfor fordelaktig om du som bedrift er der å ser hva som blir skrevet om deg. Det kan være positive som negative ting, men er kanskje først og fremst bra å kunne være der å svare på spørsmål, kritikk og/eller motta ros fra kunder.
En annen mulighet, og som er veldig vanlig, er om du skal avholde en konsert, et arrangement eller lignende å lage egne hashtag-er til nettopp dette eventet. På denne måten kan de som ikke er der se hva andre skriver og tar bilder av fra happeningen, du som bedrift/happening vil få tilgang til en masse bilder OG brukerne reklamerer for deg og ditt event. Et eksempel er NRK, som er veldig gode på dette, og som for eksempel nå bruker #nrksommer på sin nye sommerturne. I skrivende stund er det lagt ut 27.253 bilder med denne hashtag-en der!

Under ulike hashtag-er kan det være mye rart da det som skrevet ikke går ann å styre hvem og når en bruker de ulike tag-ene. Det er for eksempel en hund med navn Moose on the Loose som ofte bruker "min" hashtag, han sier sikkert det samme om meg. Det kommer også, naturligvis, flere bilder av elg, både i villmarken, på veggen som på fatet om du søker på #mooseontheloose".

Personlig mener jeg at en bedrift bør som et minimum ha en konto på Twitter, Instagram og Facebook og like/kommentere det som blir skrevet om en selv. Det trenger ikke å ta så lang tid, men er en bra måte å følge med på og raskt kunne svare/kommentere på ting som blir sagt om en i sosiale medier. Så, lag deg en konto på Twitter, Instagram og Facebook og se hva andre har skrevet/lagt ut om dere.

Hvordan søke på hashtag-er på Instagram?
For å søke på de ulike hashtag-ene trykk på stjernen ved siden av kameraet (se bildet over), trykk på feltet Søk etter brukere og hashtager, skriv inn bedriftens navn/søkeord, velg Hashtager og trykk Søk nederst til høyre.
TIPS! Har du flere navn kan det være bra å gjøre flere søk. Eksempelvis søker jeg alltid på #Moose, #Mooseontheloose og #justmoosing

Hvordan søke på hashtag-er på Twitter?
Inne på Twitter har de en egen #-knapp merket med Oppdag som du trykker på. Deretter Skriv inn #hashtag eller nøkkelord, skriv inn bedriftens navn/søkeord, og velg søk.
TIPS! Har du flere navn kan det være bra å gjøre flere søk. Eksempelvis søker jeg alltid på #Moose, #Mooseontheloose og #justmoosing